لطفا تا بارگذاری کامل صفحه منتظر بمانید
از شکیبایی شما متشکریم

ضرورت یک رویکرد جدید در شناخت وضعیت هوش کودکان

سلامتی بازدید 2314

ضرورت یک رویکرد جدید در شناخت وضعیت هوش کودکان

ضرورت یک رویکرد جدید در شناخت وضعیت هوش کودکان

به گزارش ایسنا و به نقل از سایکوسنترال، باور سنتی در مورد ماهیت هوش و استعداد از نظر علم نوین کامل به نظر نمی‌رسد. طبق باور سنتی افرادی هستند که به طور ذاتی از موهبت هوش بیشتری برخوردارند و در این میان افرادی هستند که باز هم به طور ذاتی هوش و استعداد ضعیف‌تری دارند.

از آنجایی‌که علم روانشناسی همچنان در حال کشف ابعاد جدید و ناشناخته انسان است، بنابراین بهتر است بدانیم که هوش و استعداد یک مفهوم ساده و ذاتی نیست، بلکه هوش و استعداد نیازمند شکوفایی است و این وظیفه پدر و مادر است که استعداد فرزند خود را در گام اول شناسی کنند و در مراحل بعد در جهت شکوفایی آن گام بردارند.

از نظر روانشناسی مدرن، مفهوم هوش و استعداد به عواملی همچون مراقبت صحیح والدین، سیستم آموزش و پرورش مطلوب، شرایط جسمی و ذهنی مطلوب، انگیزه بالا و توانایی کشف، تمرکز و کنترل احساسات وابسته است.

از نظر علم روانشناسی هوش و استعداد صرفا کسب رتبه مشخصی در شاخص IQ نیست، بلکه این مفهوم دارای ابعاد و مفاهیم پیچیده‌تری است که به شکل مستقل ظاهر می‌شوند.

در واقع با گسترش و شکوفایی فرهنگ‌های جدید در مقایسه با گذشته، تقریبا همه انسان‌های متمدن به این باور دست یافته‌اند که مفهوم استعداد در فرهنگ‌های مختلف متفاوت است. همانطور که مفهوم کار و تلاش در میان مردم آمریکا و ژاپن کاملا متفاوت است.

بنابراین برای جلوگیری از مقایسه و تحلیل هوش کودکان بهتر است به دسته‌بندی هوش و استعداد دکتر هاوارد گاردنر، روانشناس پرآوازه توجه کنید.

وی هوش و استعداد را در هشت گروه طبقه‌بندی کرد و با طبقه‌بندی افراد صرفا از طریق شاخص IQ  مخالفت کرد.

1.    هوش زبانی( توانایی استفاده مطلوب از زبان)

2. هوش منطقی( توانایی و ظرفیت درک منطق و استدلال)

3. هوش فضایی( درک مطلوب از فضاها و فواصل بین اجسام)

4. هوش موزیکال (توانایی خلق و تکرار الگوهای صوتی خاص)

5.  هوش بدنی( توانایی حرکتی و استفاده از عضلات بدن)

6. هوش شناختی دیگران ( توانایی درک دیگران از طریق احساساتی همچون هوش اجتماعی و عقل سلیم)

7.  هوش شناخت خود ( هوش هیجانی و هوش شخصی)

8. هوش طبیعی( شناخت و درک پدیده‌های طبیعی جهان اطراف مثل گیاهان و حیوانات)

تحقیقات اخیر حاکی از آن است که متاسفانه در باور عموم مردم تنها دو مهارت اولیه هوش یعنی هوش زبانی و منطقی اهمیت دارد و همین مسئله در سرکوب انگیزه‌های کودکان بسیار موثر است.

انتهای پیام

تاریخ ارسال : پنجشنبه 2:40 قبل از ظهر , 21 تیر 97

منبع : www.isna.ir

مجله علمی پالیک

برای دیدن این متن در موبایل از این بارکد استفاده کنید

مقالات مشابه